Rasistiskt eller inte?

Jag tycker det diskuteras mycket intressanta frågor runt om i världen. När jag nu tittade på ett avsnitt från Agenda angående eurokrisen och bostadskrisen vi har i Sveriges storstäder handlade slutet av avsnittet om rasism och vart man egentligens ska dra gränsen?
Att t.ex. Fazers kinapuffar som sett likadana ut jämt måste byta utseende då en kines anser att bilden på den asiatiska flickan är rasistisk. Jag är verkligen emot rasism och anser att alla är lika mycket värda. Men tycker att Sverige börjar bli löjligt då det gör allt för att inte anses rasistiskt även fast det inte ens är syftet! Som t.ex. påsen med kinapuffar.
Själv blir jag glad av bilden då jag tycker den representerar en mycket glad människa, asiat eller inte. Men visst det är ju lätt för mig att säga som inte blivit drabbad av rasism.
Men anser ändå att det är som att vi svenskar skulle bli sur om Kalles kaviar såldes utomlands och att de har ett "typiskt" svenskt uteesende på tuben. Nästa steg blir väl att någon finne tar illa upp för att kakorna heter finska pinnar?

Tycker ni också att folk överdriver inom vissa områden vad som är rasism?





Kommentarer
Postat av: Michaela

Hej!

mitt namn är Michaela och jag har precis startat ett UF-företag.

Jag kommer att tilverka smycken i alla olika former och färger.

Dessutom kommer 20% av oktobers intäkter skänkas till rosa bandets cancerforskning.

Kika gärna in på min blogg och lämna feedback! :)

Kram

2011-10-05 @ 22:08:53
URL: http://mkcollectionuf.blogg.se/
Postat av: Michaela

de här armbanden som ligger uppe på bloggen just nu har jag inhandlat material från Panduro.

men beslutade mej för att handla material från internet.

och på grund av den hårda konkurrensen vill jag inte gärna berätta vartifrån jag beställt förrens jag fått igång tillverkningen ordentligt.

2011-10-05 @ 23:55:43
URL: http://mkcollectionuf.blogg.se/
Postat av: Emelie mehl

måste dom inte byta namn då ? jag själv tycker nog att namnet är mer rasistiskt än själva bilden om man ska vara sån, för kinesen ser ju bara glad ut :)

2011-10-12 @ 09:40:04

Kommentera du med:

Ditt namn:
Komma ihåg ditt alias?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg?:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0