Äckliga värdelösa kryp

Idag har finaste mamma namnsdag. Har även varit orolig för mamma sista tiden då hon får några veckor sen såg att hon hade en fästing i benvecket, självklart tog hon genast bort den. Men efter en vecka så fick hon en röd ring på huden där fästing hade varit. Detta är symtom på Borrelia så hon fick pencilin mot detta men efter 10-dagars kur känner hon sig fortfarande hängig. Vilket jag precis läst på är normalt.
Hennes arbetskamrats pappa vart blind på ena ögat p.g.a. borrelia dock hade han gått med det under en längre tid medans mamma är säker på att hon upptäckte fästingen samma dag.

Så nu håller jag tummarna att allt går bra.

Ni som tar bort fästingar från era husdjur kom ihåg att vara noga med att ta bort den så fort ni upptäcker den. Och tryck aldrig på den mjuka kroppen då de sjukdomsframkallande mikroorganismerna kan pressas ur fästingen till ditt djur då. Man ska aldrig vrida fästingen heller utan ta tag i dens mundelar så nära huden som möjligt och dra rakt ut.

Jag som säkert många andra äcklas av de små krypen men kasta aldrig bara bort den och mosa den inte för ifall den bär på ägg kan dessa överleva. När vi plockat fästingar på våran hund brukar vi elda upp dem då vi anser att det är det mest effektiva sättet.

Har fått mycket mer respekt för dessa kryp nu när jag vet vad effekterna kan bli om man blir sjuk.
Äckliga skit kryp!

Kommentarer

Kommentera du med:

Ditt namn:
Komma ihåg ditt alias?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du en blogg?:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0